Marc Maron.
Marc Maron. © EPA

Stand-upcomedian Marc Maron laat zijn weltschmertz in Carré opgewekt klinken

Theater (comedy) - 'A Few Parts of the World Tour'

Onder de schijn van losse improvisatie gaat een razend knappe speltechniek schuil.

Marc Maron

‘A Few Parts of the World Tour’ door Marc Maron. 23/4, Koninklijk Theater Carré Amsterdam.

Nadat Marc Maron een rondje over het podium van Carré heeft gelopen ('Om de ruimte toch even te benutten'), gaat hij op een hoge kruk voor op het toneel zitten. Hier zal de 54-jarige Amerikaanse komiek de komende anderhalf uur niet meer vanaf komen.

 Met de rug gebogen richting microfoonstandaard schiet Maron zijn vlijmscherpe observaties over de meest uiteenlopende zaken de zaal in. Hij vraagt zich af of het racistisch is om als witte man in WhatsApp de zwarte duim-omhoog-emoji te gebruiken. Hij vertelt dat hij nog steeds niet graag vliegt, maar hij de energie niet meer heeft om er nog echt bang voor te zijn. Hij twijfelt of hij op zijn vrije dag in Amsterdam een Holocaustmonument moet bezoeken, omdat hij weet dat hij daarna als de 'verdrietige Jood' op de rondvaartboot zal zitten.

Maron doet alsof hij de avond bij elkaar improviseert en levert continu gevat commentaar op het verloop van het optreden

De man op de kruk en zijn onmacht om echte vreugde uit het leven te halen: het is de even simpele als ijzersterke formule van Marc Maron, die naast zijn stand-up comedy bekend is van film en tv (de serie Glow op Netflix) en vooral als interviewer van de veelbeluisterde WTF-podcast. In deze tweemaal per week verschijnende podcast krijgt hij in zijn huis in Los Angeles de grootste Amerikaanse sterren op bezoek, zoals recentelijk nog filmmaker Greta Gerwig (Lady Bird) en actrice Jennifer Lawrence.

Als stand-upcomedian belooft Maron niet te veel aan 'namedropping' te doen over zijn netwerk, al komt er wel een fraai verhaal voorbij over meditatie bij muzikant Moby thuis. Maar voornamelijk laat Maron zien wat een bezielde, eerlijke komiek hij is, die uitstekend kan zeuren en klagen, maar zijn weltschmerz opgewekt laat klinken. 

Maron doet alsof hij de avond bij elkaar improviseert en levert continu gevat commentaar op het verloop van het optreden. Maar onder die losheid gaat een razend knappe speltechniek schuil, van een komiek die uitblinkt in timing, opbouw en rake details in zijn verhalen. De ruim 800 mensen die naar Carré waren gekomen om de stem van de podcast nu eens live te horen werden getrakteerd op een avond geweldige comedy.