Battlefield van Peter Brook.
Battlefield van Peter Brook. © Carlos Alvar

Battlefield is een contemplatieve, kabbelende maar innemende voorstelling

Theater - Théâtre des Bouffes du Nord

Het maakt nieuwsgierig naar wat Brooks 'opvolgers' bij het Théâtre des Bouffes du Nord de in petto hebben.

Battlefield (***), theater
Door Théâtre des Bouffes du Nord.
Bewerking/regie: Peter Brook, Marie-Hélène Estienne.
Stadsschouwburg Amsterdam, 20/3. Hier vrijdagavond nog te zien.

Yudishtira doolt verdwaasd over het slagveld. Hij is als overwinnaar uit de strijd gekomen, maar het voelt als een nederlaag. De oorlog is voorbij, iedereen is dood. Op verslagen toon vertelt Yudishtira wat hij ziet: overal uiteengereten lichamen en vrouwen die jammerend de ledematen van een geliefde bij elkaar rapen en zo trachten een 'hele' dode te kunnen betreuren.

Zo begint Battlefield, het stuk van Peter Brook en Marie-Hélène Estienne dat deze week de opening vormde waarmee het festival Brandhaarden van de Stadsschouwburg Amsterdam opende. Het festival, dat ieder jaar een buitenlandse theatermaker of een makershuis uitnodigt, focust dit keer op Théâtre des Bouffes du Nord, opgericht door Peter Brook. Hij wordt dezer dagen 93 jaar en voert niet langer het artistiek leiderschap over dit ­Parijse theater. Maar hij regisseert nog steeds en was zelf aanwezig bij de Nederlandse première van Battlefield; later in het festival is ook zijn nieuwste, The Prisoner te zien.

De scenografie is sfeervol 'Brookish', van warm geel naar rood-oranje en met bamboe tegen het achtertoneel

Brook schreef theatergeschiedenis onder meer met zijn The Mahabharata uit 1985, een theatermarathon van negen delen, geïnspireerd op dit eeuwenoud mythisch Indiaas oorlogsepos. Battlefield is een uitsnede uit dat grote relaas af: het verhaal van Yudishtira, die na de lange strijd het koningschap wacht, kampt met schuldgevoel en streeft voor alles een rechtvaardig regime na. In zijn zoektocht naar raad bij ethische kwesties stuit hij keer op keer op sprookjesachtige situaties en parabels die zijn geest moeten scherpen.

De scenografie is sfeervol 'Brookish', van warm geel naar rood-oranje en met bamboe tegen het achtertoneel. Met minieme middelen creëren vier acteurs en muzikant Toshi Tsuchitori korte episodes met wijze lessen; kleine scènes met dierenverhalen (Karen Aldridge als angstige duif, Larry Yando als dappere worm) en dialogen tussen de dubbende Yudishtira (Jared McNeill) en zijn bedachtzame voorouders.

Battlefield is daarmee een contemplatieve, kabbelende maar innemende voorstelling. Het maakt nieuwsgierig naar wat Brooks 'opvolgers' bij het Théâtre des Bouffes du Nord de komende dagen in petto hebben. Festival Brandhaarden loopt nog tot en met 1 april.