Op zoek naar menselijkheid in een ieder-voor-zichwereld
©

Film (western) - Hostiles

In een omgeving waarin empathie ver te zoeken is, gaat regisseur Cooper op zoek naar restanten van menselijkheid. Met de western Hostiles probeert Cooper een evenwicht te creëren waarin iedereen even slecht is.

Hostiles

Western
Regie
Scott Cooper
Met Christian Bale, Wes Studi, Rosamund Pike
135 minuten, in 35 zalen

Waarschuwing vooraf: in de eerste scène van Hostiles gaan drie kinderen dood. Een neergeschoten baby sterft in de armen van zijn moeder en twee vluchtende meisjes worden zonder pardon in de rug geschoten. Wie nog geen nattigheid voelde bij het citaat van D. H. Lawrence waarmee de film opent ('The essential American soul is hard, isolate, stoic and a killer'), weet meteen in wat voor wereld we met deze western zijn beland.

Hostiles speelt zich af in 1892, ergens in New Mexico, waar het geweld van de voorafgaande decennia alleen maar heeft geleid tot meer en gruwelijker geweld. We bevinden ons op een kantelpunt: de oorspronkelijke bewoners zijn - voor zover niet uitgemoord - bijna allemaal weggestopt in reservaten, de nieuwkomers hebben bloed aan de handen en iedereen lijkt te zijn vergeten wat empathie is. Als dit de fundering van een maatschappij is, hoe bouw je dan verder?

Achter elke rotsformatie en op elke open plek met wuivende pluimen kan gevaar loeren

In deze ieder-voor-zichomgeving gaat regisseur en scenarist Scott Cooper (Crazy Heart, Out of the Furnace, Black Mass) op zoek naar de restanten van menselijkheid. Dat doet hij via kapitein Joseph Blocker (Christian Bale met imposante snor), die vlak voor zijn pensioen de presidentiële opdracht krijgt een ziek Cheyenne-opperhoofd (Wes Studi) naar diens geboortegrond te brengen, zodat hij daar kan sterven. Blocker kent immers het gebied en de Cheyenne-taal, aangezien hij jarenlang tegen de oorspronkelijke bewoners heeft gevochten - maar hij heeft daardoor ook een pesthekel aan indianen.

Cooper is een regisseur die zijn klassiekers kent én liefheeft. De uitgestrekte landschappen op de route naar Montana zijn beeldschoon. Het is een razend spannende tocht: achter elke rotsformatie en op elke open plek met wuivende pluimen kan gevaar loeren. Of ze het leuk vinden of niet, Blockers mannen, de Cheyenne-familie en de weduwe die zich bij de groep voegt (Rosamund Pike) zijn op elkaar aangewezen.

Problematisch hoe vlak de personages blijven, ondanks de knappe cast

Interessant is hoe Cooper zijn best doet om een eigentijds evenwicht te creëren in deze western, waarin iedereen even slecht is: de Comanche-indianen vormen een gemeenschappelijke vijand, maar dat geldt ook voor een groep witte pelsjagers. Toch lukt het hem niet helemaal - zo wordt het geweld door de indianen explicieter in beeld gebracht.

Problematischer is hoe vlak de personages blijven, ondanks de knappe cast. En uiteindelijk is de film oppervlakkiger dan hij ambieert te zijn. Cooper heeft overduidelijk besloten iets zeggen over geweld en de maatschappij, maar lijkt de hele film lang te twijfelen of hij het openingscitaat van Lawrence nou wil onderstrepen of juist onderuit wil halen.