Johan Fretz
Johan Fretz © Sanja Marusic

Johan Fretz staat enthousiast op het toneel, maar zijn voorstelling is rommelig en onbeholpen

Theater (cabaret) - De zachtmoedige radicaal

Fretz wil met zijn reisverhaal totaalcabaret bieden, maar de voorstelling blijft rommelig en onbeholpen. Bij autobiografische theater wordt nog weleens de relevantie ervan voor het publiek vergeten.

De zachtmoedige radicaal (**), cabaret.
Door Johan Fretz. Regie: Rick Stout. 4/3, De Kleine Komedie, Amsterdam. Tournee t/m 14/5.

'Waar kom ik vandaan?' Ieder mens vraagt het zich ooit af en bij cabaretier en schrijver Johan Fretz (32) is de kwestie extra pregnant: hij is het kind van een witte Nederlandse vader en een Surinaamse moeder, die elkaar in 1975 onmoetten in de Haagse Schilderswijk. Fretz groeide als lichtgetinte Nederlander op in Dordrecht en Almere. Nooit had hij de behoefte Suriname, het land van zijn moeder, te bezoeken.

Fretz wil totaalcabaret bieden, maar had zich beter gericht op het reisverhaal sec

In 2015 ging hij uiteindelijk toch. Hij schreef er het boek Onder de Paramariboom over; daarop is deze theatershow, zijn debuut als solocabaretier, gebaseerd. De zachtmoedige radicaal is een reisverslag waarin gitarist Maarten Stok een geluidsdecor verzorgt, terwijl Fretz vertelt hoe hij naar Paramaribo vliegt; later is hij daar met zijn moeder.

Fretz vertelt een 'tori' (Surinaams voor verhaal) die hem duidelijk na aan het hart ligt. Maar wat bij dit autobiografische theater, waarbij niet wordt geschroomd foto's van de ouders groot te projecteren, weleens wordt vergeten is de relevantie ervan voor het publiek. Fretz probeert zijn verhaal wel universeler te maken met observaties over huidskleur en identiteit, maar is daarin niet heel onderscheidend.

Fretz staat enthousiast op het toneel, maar mist de gave de mensen die hij op zijn reis tegenkomt goed te typeren. Daardoor is de voorstelling rommelig en onbeholpen. Fretz wil totaalcabaret bieden, maar had zich beter gericht op het reisverhaal sec. Andere elementen, zoals het Ku Klux Klan-type, de gutmensch-rap en grapjes over Thierry Baudet, had hij weg kunnen laten.


'Ik vond het heftig dat veel mensen opeens iets van mij vonden'

De tijd dat grof zijn provocatief was is voorbij, vindt schrijver en cabaretier Johan Fretz (32). Vandaar dat hij in zijn nieuwe voorstelling De zachtmoedige radicaal juist zachtheid als wapen kiest. 'Ik heb mezelf in het verleden overschreeuwd.'