Film (komedie) - I Feel Pretty

Een onnozele karikatuur en uitvergrotingen op standje maximaal zorgen ervoor dat I Feel Pretty, met Amy Schumer in de hoofdrol, niet de film is die het zou kunnen zijn.

I Feel Pretty

Regie Abby Kohn en Marc Silverstein
Met Amy Schumer, Michelle Williams, Tom Hopper, Emily Ratajkowski
110 min., in 84 zalen

Het openingsbeeld van I Feel Pretty vat het zelfbeeld van Renee (actrice-comédienne Amy Schumer) in één keer samen: terwijl ze op de stoep van haar sportschool haar eigen onzeker makende spiegelbeeld in het raam bekijkt, ziet ze aan de andere kant van het raam de onzeker makende meisjes met wie ze spinningles volgt. Topmodellen zijn het, allemaal. Natuurlijk wil Renee ook zo mooi en dun zijn, maar ze komt niet eens in de buurt: zelfs baby's beginnen te huilen bij het zien van haar verschijning.

Alles verandert, met een sprookjesachtige twist, als ze door haar hometrainer zakt en op haar hoofd valt. Plotseling herkent Renee in de spiegel het lijf van haar dromen. Met aan waanzin grenzende zelfverzekerdheid knalt ze vanaf dan door het leven: in een café waar een bikiniwedstrijd wordt georganiseerd, staat ze in no-time op het podium.

De tijd is rijp voor een scherpe komedie over de obsessie met schoonheidsidealen, zou je zeggen, maar I Feel Pretty is niet die film. Het regie- en scenarioduo Abby Kohn en Marc Silverstein (Never Been Kissed) schetst een onnozele karikatuur, met uitvergrotingen op standje maximaal. Het echte-schoonheid-zit-van-binnen-boodschapje bevestigt de bestaande idealen, in plaats van dat ze worden onderzocht of bekritiseerd. Al speelt Michelle Williams heerlijk de cosmeticakoningin met muizenstemmetje - óók mooie mensen hebben hier heus hun onzekerheden.