Zelfs onderbroken door het brandalarm zingt Marlon Williams in de mooiste klaagtraditie

Concert (country) - Marlon Williams

Jammer dat het brandalarm in Ekko afgaat tijdens Dark Child, een van zijn allermooiste liedjes (en te horen in de Netflix docuserie Wild Wild Country).

Marlon Williams. Ekko, Utrecht, 28 april.

De Nieuw-Zeelandse zanger en gitarist Marlon Williams is ergens halverwege zijn optreden in het uitverkochte Utrechtse Ekko als het brandalarm afgaat. Niet heel verbazingwekkend, want het is in een uur tijd bloedheet geworden en de rookmachine doet wel erg zijn best. Dat het ongemak uitgerekend tijdens Dark Child, een van zijn allermooiste liedjes (en te horen in de spraakmakende Netflix docuserie Wild Wild Country) moet gebeuren, is vervelend.

Maar de zanger met de prachtig galmende bariton lijkt er extra door geprikkeld iets bijzonders ervan te maken. Alsof de sirene van de band komt en deel uitmaakt van het arrangement, gaat hij er met zijn gitaar mee in duet.

Het blijkt gelukkig loos alarm. Wel wordt het door een defect ventilatiesysteem alleen maar heter in Ekko. Wat Williams (28) nog getergder maakt. Samen met zijn band en zijn regelmatig ten tonele geroepen muzikale steun annex voorprogramma Delaney Davidson, maakt Williams zijn droevige liefdesliedjes nog dwingender. Williams zingt in de mooiste klaagtraditie: Roy Orbison, Gene Pitney en een vleugje Willie Nelson hoor je in zijn snik terug. Maar imitatie is het nooit, al hadden zijn dramatisch aanzwellende liedjes als Come To Me en What's Chasing You ook veertig jaar geleden door voornoemde zangers gezongen kunnen zijn.

Wat het concert aanvankelijk wat stroef maakt, is dat Williams voor ieder liedje een andere setting nodig heeft. Hij begint alleen op gitaar, dan komt de band en dan moet die weer weg. omdat hij alleen aan de piano wil: het is een mooie verzameling liedjes vol liefdesleed, maar een eenheid wordt het pas als het alarm afgaat. Dan zet Williams een tandje bij en ontstaat er een echt bijzonder sfeertje.