Met De Kasteelmoord heeft Nederland zijn eigen spannende true-crimepodcast
©

Met De Kasteelmoord heeft Nederland zijn eigen spannende true-crimepodcast

De  Volkskrant luistert naar (nieuwe) podcasts en bespreekt er elke week een. Vandaag: een fraaie reconstructie van een geruchtmakende zaak in België.

De Kasteelmoord
****
VPRO, gemaakt door Gabriella Adèr
Te beluisteren via Stitcher, iTunes en vpro.nl/dekasteelmoord

Sinds 2012 verschenen in Belgische kranten ruim 8.000 artikelen over 'de kasteelmoord'. Dat duizelingwekkende getal dist de Nederlandse journalist Gabriella Adèr (1987) op in de eerste aflevering van de VPRO-podcast De Kasteelmoord. Ze heeft haar onderwerp slim uitgekozen: weinig Nederlanders kennen de details van deze bizarre zaak. Zo schreef de Volkskrant er in evenveel jaren maar zes stukjes over.

Een plas bloed

De vierdelige podcast is vooral een razend interessante reconstructie van de moord

Het gaat om de moord op de toen 34-jarige projectontwikkelaar Stijn Saelens, die op 31 januari 2012 spoorloos verdween, op een plas bloed op de kasteelvloer na. Later werd zijn lichaam in een nabijgelegen put gevonden. Vorige week donderdag, toen de laatste aflevering online kwam, velde de rechter het vonnis, dat hier omwille van spoilers niet wordt vermeld.

Waarom is deze zaak zo groot geworden in de media, vraagt Adèr zich nadrukkelijk af. Die metamedia-insteek is wat ongelukkig gekozen, want tel de explosieve ingrediënten bij elkaar op en je hebt de vraag al beantwoord: een moord, incest, een familievete, corruptie, spiritualiteit, de gesloten West-Vlaamse volksaard, veel (nieuw) geld en, oh ja, een kasteel.

Gelukkig werkt Adèr die invalshoek ook niet zo uitvoerig uit. Haar vierdelige podcast is vooral een razend interessante reconstructie van de moord. Alleen de laatste aflevering, het verslag van de rechtszaak, gaat wat dieper in op de rol van de media. Maar dat er door het gelek van verschillende partijen foutieve of onvolledige verhalen in kranten zijn beland, hoeft niet te verbazen.

Geen journalistieke heilige

Adèr toont zich een inventief onderzoeker en weet een groot aantal hoofdpersonen te spreken en tot leven te wekken

Zelf is Adèr ook geen journalistieke heilige trouwens. Ze leest voor uit vóór de moord getapte telefoongesprekken die ze 'via via' heeft verkregen en waarvan de betrouwbaarheid voor de luisteraar moeilijk is vast te stellen. Ook theoretiseert en speculeert ze er vrijelijk op los met een collega van NRC. Bovendien draagt ze natuurlijk zelf bij aan de 'overtrokken' media-aandacht, wat ze ruiterlijk toegeeft.

Het is haar vergeven, want Adèr toont zich een inventief onderzoeker, weet een groot aantal hoofdpersonen te spreken en tot leven te wekken, vertelt met een prettige stem beeldend het verhaal en duidt ondertussen ook de maatschappelijke verschuivingen in België die in deze zaak tot uitdrukking komen.

Het niveau van Serial, de beroemde Amerikaanse podcast over schuld of onschuld van een veroordeelde moordenaar, wordt niet gehaald, maar Nederland heeft eindelijk een eigen spannende, verhalend journalistieke true-crimepodcast. Soit, met dank aan Vlaanderen.